Elevi și studenți la Centrul Aplicativ de Științe ale Naturii

cbg_Artboard-2-1024x683

În 19 octombrie 2019 la Centrului Aplicativ de Științe ale Naturii care funcționează în cadrul Departamentului Biologie-Chimie al Facultății de Chimie, Biologie, Geografie a avut loc o activitate aplicativă cu scopul de a dezvolta deprinderile practice ale elevilor de gimnaziu. Această activitate face parte din proiectul „ScienceHub” inițiat de Colegiul Național Bănățean din Timișoara în colaborare cu facultatea noastră care este finanțat de Fundația Comunitară Timișoara prin Fondul Științescu.

Obiectivul principal al atelierelor interdisciplinare la care au participat elevi de gimnaziu, elevi de liceu și studenți în calitate de tutori sub supravegherea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar și universitar în calitate de mentori a fost pregătirea unor experimente care vor fi prezentate în cadrul Zilei „ScienceHub”. Evenimentul va avea loc în 9 noiembrie 2019 la Colegiul Național Bănățean cu scopul de a promova științele în rândul elevilor, părinților și al publicului larg.  Elevii de gimnaziu, cu sprijinul liceenilor și al studenților voluntari, vor prezenta miniexperimente care se pot efectua cu substanțe din gospodărie, acasă, în timpul liber.

Unul dintre obiectivele urmărite în perioada de pregătire a experimentelor a fost cunoașterea nemijlocită a unor principii de bază ale științelor prin efectuarea de experimente simple, adaptate vârstei elevilor.

Elevii au selectat experimente inedite („Barcă propulsată cu săpun”, „Electricitatea din lămâie”, „Iluzia amestecării”, „Slime superfluid”, „Declarație de dragoste”, „Cerneală simpatică”, „Ploaie colorată” etc.) pe care le-au pregătit cu minuțiozitate la nivel teoretic, apoi le-au încercat în laborator și în unele cazuri le-au îmbunătățit. Pentru fiecare experiment elevii, sub îndrumarea cadrelor didactice, au pregătit o poveste drăguță despre experiment, au înșiruit ustensilele și materialele necesare, și-au însușit modul de lucru, explicația științifică din spatele experimentului și nu în ultimul rând regulile de protecție care se adresează în egală măsură atât lor cât și părinților în cazul în care experimentele s-au realizat acasă. Abilitățile practice dobândite i-au ajutat pe copii să genereze ipoteze și idei, să-şi formeze opinii independente și să ia decizii, să caute soluții pentru unele probleme și să argumenteze soluțiile găsite.

Elevii au învățat că rezultatele nu se obțin imediat și astfel și-au cultivat răbdarea și perseverența. Învățarea științelor la vârste fragede permite formarea unui limbaj științific, facilitează comunicarea, înţelegerea şi valorificarea informaţiilor de natură ştiinţifică, ceea ce conduce la sporirea curiozității și a interesului pentru aprofundarea cunoașterii științifice, dezvoltarea unei gândiri logice, critice și creative.

Lumea în care trăim este în continuă schimbare și înțelegerea schimbărilor și adaptarea la acestea sunt simplificate prin studierea științelor naturii. Nu în ultimul rând, înțelegerea interacțiunilor cu ceea ce ne înconjoară conduce la dobândirea unei atitudini responsabile și al unui comportament adecvat pentru propria sănătate și cea a comunității în care trăim, respectiv pentru protecția mediului.

                                                                                                Prof dr. Adriana Isvoran                                                                                                 Lector dr. Daniela Dascălu

Ți-a plăcut articolul?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Abonează-te la newsletter

Primește cele mai noi știri despre UVT

Mai multe

Cercetarea nu intră în izolare în 2020!

Organizată annual de Facultatea de Fizică a Universității de Vest din Timișoara pentru toți cei pasionați și iubitori de fizică și științe ale naturii în