Modernizarea educației superioare va impune transformări rapide și chiar integrarea instrumentelor avansate digitale la nivelul rețelei de universități publice din România. Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este preocupată și interesată să participe la formarea și abordarea structurată, la nivel național, a unei baze de resurse tehnice și programatice, dedicată procesului educațional.
Dacă putem spune, cu certitudine, că în România există o nevoie semnificativă de interconectare a bazelor de date de interes strategic în educație, la nivelul resurselor de învățare există deja disponibile o serie de instrumente complexe, dedicate învățării și structurării eficiente a proceselor didactice complementare – inclusiv a învățământului la distanță. Dincolo de resursele digitale, prin intermediul cărora cadrele didactice pot să încarce documentele suport, sunt din ce în ce mai necesare instrumentele de interacțiune online (sisteme de videoconferință, sisteme de tip sondaj online dar și facilități de comunicare și interacțiune scrisă), care pot facilita nu doar schimbul unilateral de informații, ci și schimbul dinamic și eficient de idei și răspunsuri la preocupările actualității și lumii științei.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, subliniază contribuția din ce în ce mai mare a infrastructurii de comunicare digitală pentru procesul educațional universitar: „Devenită importantă pentru desfășurarea la distanță a activităților didactice, mai ales în timpul unei crize precum este cea declanșată de propagarea coronavirusului, infrastructura online cuprinde platforme de e-learning disponibile de mai mulți ani în UVT pentru cadrele didactice și pentru studenți, în toate zonele și funcționalitățile structurii noastre universitare. UVT dispune acum de un sistem integrat de platforme specializate pentru învățământ online, adaptate specificului comprehensiv al instituției noastre, așa cum este platforma adaptată Moodle, dar și clasicele Google Classroom sau Edmodo, precum și Google Meet sau Skype for Business pentru videoconferințe. Aceste instrumente permit transmiterea suportului de curs și a resurselor bibliografice online, comunicarea electronică dintre studenți și cadre didactice, atât prin mesaje private, cât și de tip forum, organizarea de videoconferințe, stabilirea de sarcini educaționale pentru studenți, încărcarea de teme și proiecte de către aceștia, evaluarea lor și acordarea de feedback sau desfășurarea altor activități de predare-învățare-evaluare. Chiar dacă nimeni nu are cum să se bucure de restricțiile impuse de criza propagării coronavirusului, chiar dacă ieșirea din zona de confort a interacțiunilor nemediate din spațiile sălilor de curs sau din laboratoare nu este foarte simplă, e bine să vedem și latura pozitivă a acestui fenomen pe care îl traversăm, constând în nevoia de a fi extinsă cât mai rapid utilizarea competențelor și obișnuințelor legate de platformele educaționale online, pe care UVT le-a pregătit și implementat din anii trecuți”.
În Universitatea de Vest din Timișoara este funcțională componenta de digitalizare a tuturor proceselor administrative, de suport și educaționale, consolidată prin identificarea și implementarea de soluții IT care au condus la automatizarea și eficientizarea activităților organizației noastre. Astfel, susținerea procesului educațional UVT prin instrumente IT&C a cunoscut o prioritizare firească, un demers avansat de acum, devenit important pentru creșterea calității și chiar adaptarea actului didactic modern în fața unor condiții limită, cum sunt cele de întrerupere a predării „față-în-față”, apărute prin forța majoră a crizei declanșate de propagarea coronavirusului. Rectorul UVT, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, conchide: „Realitatea constrângerilor determinate de criza coronavirusului va fi un factor declanșator pentru utilizarea extinsă a mediilor digitale, de acum înainte, în procesul educațional, și va conduce la transformarea UVT în universitatea digitală a viitorului”.
Prezență mare a studenților UVT la cursurile și seminariile on-line
În contextul semnalelor publice privind răspândirea cazurilor de infecție cu COVID-19 (Coronavirus), Consiliul de Administrație al UVT, a analizat, în 11 martie 2020, toate datele și informațiile publice și oficiale pe care le-a avut la dispoziție și a decis înlocuirea, în perioada 11-22 martie 2020, a activităților didactice desfășurate în mod standard, în regim „față în față”, cu activități didactice desfășurate în regim on-line și reprogramarea celorlalte categorii de activități conexe (conferințe științifice, conferințe publice și de alt gen, concursuri școlare, evenimente culturale, artistice și sportive, dezbateri, alte întruniri sau evenimente cu caracter public etc.) din perioada 11 – 22 martie 2020.
Astfel, observând modul în care s-a desfășurat activitatea educațională în zilele lucrătoare ale săptămânii 11 – 18 martie, rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, a remarcat un efect deosebit de pozitiv înregistrat de programul educațional din UVT: „Contextul absolut neobișnuit din ultima săptămână, în care România a și intrat în stare de urgență, prin efectele Decretului semnat de Președintele României, determinat de riscurile globale și naționale determinate de epidemia de COVID-19, au condus la situația în care profesorii din UVT nu se pot întâlni cu studenții în sălile de curs ale universității. Starea de urgență determinată de riscurile de propagare epidemiologică nu ne opresc, totuși, din activitățile educaționale, noi ne continuăm programul de cursuri și seminarii, dar la distanță. Nu am scăzut sub niciun fel ritmul, în acest început de semestru universitar, dimpotrivă, utilizarea aplicațiilor on-line a oferit oportunitatea experimentării generalizate, în toate facultățile UVT, a mijloacelor de comunicare la distanță, oferind posibilitatea de a realiza activitățile speciale de pregătire cu un număr mare de studenți, care s-au arătat foarte interesați de avantajele și chiar confortul mediului virtual de comunicare la distanță. Am înregistrat, în această primă săptămână de cursuri și seminarii, organizate în totalitate on-line, o prezență foarte bună, cu o medie a studenților confirmați la cursuri de peste 75% din studenții înmatriculați. Este absolut îmbucurător faptul că într-o situație de urgență, cum este criza coronavirusului, studenții devin mai conștienți și mai atrași de cursuri și seminarii, fiind on-line în număr foarte mare, alături de cadrele didactice care au început să conducă activitățile de predare-învățare-evaluare cu ajutorul aplicațiilor on-line”.