Expoziția de sculptură-obiect BIOGRAFIC

914A0977

Lectorul univ. dr. Matei Gașpar, cadru didactic la Facultatea de Arte și Design a expus lucrări de sculptură-obiect, reunite sub genericul BIOGRAFIC, expoziție deschisă publicului până în data de 7 august 2020 la Galeria Helios, Piața Victoriei, numărul 6.

Generată de un profund proces introspectiv, de analiza propriei deveniri în raport cu lumea, expoziția Biografic reprezintă o etapă importantă în parcursul creativ al artistului Matei Gașpar. Dincolo de calitățile formale, lucrările excelează prin capacitatea lor de a corela această dimensiune formal-materială cu semnificațiile pe care le vehiculează. Expoziția cuprinde piese realizate între 2012 și 2019, având la bază un principiu clar, enunțat cu forță evocativă chiar de titlul propus. O selecție non ierarhică de momente din biografia artistului – evenimente marcante sau aparent insignifiante – a reprezentat punctul de plecare în conceperea lucrărilor. Perioada îndelungată dedicată acestui proiect a reprezentant un factor propice pentru un demers solid construit, pentru sedimentarea treptată a gândurilor și a intențiilor creative.

Tentația tehnicilor mixte, evidentă și în această expoziție, reprezintă un element de continuitate în opera lui Matei Gașpar. Formația de ceramist rămâne latentă, perceptibilă  în special la nivel de detalii. Maniera sa de a lucra cu structuri tridimensionale corespunde mai degrabă unei abordări la limita dintre asamblaj și instalație, dând însă considerabil de multă importanță manualității. Lemnul păstrează urmele intervenției meșteșugite, metalul este prelucrat prin sudură sau nituire, imaginile printate nu sunt folosite ca atare, ci se intervine asupra lor prin tratarea cu vernis. Fragmente de pictură pe pânză, elemente ceramice din lut sau turnate în gresie constituie părți importante din structurile finale, dând adevărata măsură a intervenției directe asupra materialului. Însă, alăturarea surprinzătoare de materiale foarte diferite, folosirea unor obiecte de tip ready-made precum și a formelor de expresie specifice new media transgresează limitele artei tradiționale.

Noile explorări de limbaj și semnificații sunt folosite de Matei Gașpar într-o manieră care anunță de la bun început un tip de cercetare dincolo de materie și formalism. Urmele trecutului personal reverberează în lucrări mai ales prin inserarea obiectelor recuperate sau a reproducerilor acestora. Ready-made-ul vine cu o încărcătură autobiografică care face ca acest mijloc de expresie să fie punctul de apogeu al întregului construct conceptual al expoziției. Astfel, reproducerea unui calendar din 1971, anul în care artistul s-a născut, marchează începutul unui traseu temporar, pe când  aparatele de rulat țigări, pe care le-a folosit de-a lungul mai multor ani, pot fi interpretate ca “relicve”/martori ale unei ritmicități a existenței cotidiene. Trimiterile la existența fizică sunt completate de inserarea în lucrări a unor fragmente de analize și investigații medicale, a unor imagini legate de locuire sau de viața intimă. 

În ceea ce privește reperele  existenței spirituale, acestea sunt la fel de prezente, dar mult mai subtil problematizate. Principiile alchimice care guvernează orice parcurs prin progresia stadiilor nigredo, albedo, rubedo sunt corelate cu sistemul de semne grafice elaborat de artist cu multă vreme în urmă, încă din anii studenției. Acest alfabet alcătuit din forme geometrice – triunghi, pătrat, dreptunghi, cerc – stă la baza unui limbaj esențializat și codat, folosit în diverse alte lucrări. Complexitatea acestora decurge tocmai din pluristratificarea semnificațiilor prin referințele la propria creație artistică. 

Evenimente dureroase precum dispariția unor oameni dragi sunt evocate, de asemenea, făcând trimitere la obiecte-simbol ale respectivelor momente. Piramida alcătuită din 44 de mulaje după lumânarea de la înmormântarea unui prieten sau mulajele după pâinea de la înmormântarea altui prieten, pot fi considerate adevărate lucrări in memoriam.

Astfel concepută, expoziția își definește reperele atât în raport cu spațiul, cât și în raport cu timpul. Dacă din punct de vedere formal lucrările sunt dominate de expresie volumetrică amplă, în care geometrismul și lirismul își negociază în permanență statutul, semantic ele corespund conceptului “istoriei personale”, care folosește autoreferențialitatea ca mijloc de cronologizare a trecutului. (Maria Orosan-Telea, curatoarea expoziției).

Matei Gașpar este cadru didactic al UVT din anul 2012 și membru al Uniunii Artiștilor Plastici din anul 2010, demersul său artistic cuprinzând 9 expoziții personale și participarea la numeroase expoziții de grup naționale și internaționale, simpozioane și concursuri.

Ți-a plăcut articolul?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Abonează-te la newsletter

Primește cele mai noi știri despre UVT

Mai multe

Cercetarea nu intră în izolare în 2020!

Organizată annual de Facultatea de Fizică a Universității de Vest din Timișoara pentru toți cei pasionați și iubitori de fizică și științe ale naturii în